0 bestillinger   Nyhedsbreve   Presse   Kontakt   Log ind

Nyheder, aktiviteter, jobbørs...
Klubber
Find adresser, kort rutevejledning...
Discipliner
Svømning, livredning, åbent vand...
Kurser
Kalender, uddannelse, tilmelding...
Redskaber
Blanketter, vejledninger, regler, politikker...
Om unionen
Sektioner & udvalg, historie, facts...

AKTUELT

Afhold REMA 1000 AquaCamp i en af

årets ferier.

Se mere her

Bliv en haj til Facebook

Deltag i et af de mange temamøder rundt i Danmark.

Læs mere og tilmeld jer her

Næste arrangement

Andet
Orientering om corona situationen
Andet
Valgmøde - ordinære bestyrelsesmedlemmer

Overskrift

Indledning

Tekst

Nyt småbørnsmateriale

Dansk Svømmeunion har udviklet småbørnsmaterialet 'Leg med Blop - og bliv klar til at svømme'.

Kommende kurser

Svømningens Grunduddannelse

Kalundborg

St Heddinge

Årgangstræneruddannelse

Børnetræneruddannelsen

22. maj Tommerup

Official kurser

Næste arrangement

Træner/instruktør
Aqua+ Akademi AQUA21-3634
Hobro Idrætscenter
Officials
Modul 2 - Mål-, vende- og banedommer OM121-3611
Frederikssund Svømmehal
Træner/instruktør
Svømningens Grundudd. Weekend 2 af 2 ISG21-3433
Danhostel Store Heddinge

Redskaber

Redskaber er stedet, hvor du blandt andet finder det politiske program for Dansk Svømmeunion, regler fra FINA for både svømning, åbent vand, vandpolo, masters og faciliteter.

Du kan desuden i vidensbanken finde undersøgelser, som Duelighedsundersøgelsen 2007 og Frivillighedsundersøgelsen.

Dokumenter og notater fra møder i Dansk Svømmeunion vil også kunne findes under redskaber.

Dansk Svømmeunion

Idrættens Hus

Brøndby Stadion 20

Udviklingskonsulenterne

Find en medarbejder

Har du brug for at komme i kontakt med en af medarbejderne i Dansk Svømmeunion? Se her hvem, der er ansat i Dansk Svømmeunion og hvordan du kommer i kontakt med dem.

Q&A - Generalforsamling i Dansk Svømmeunion

I nedenstående Q&A kan du finde svar på flere spørgsmål vedrørende Dansk Svømmeunions generalforsamling. Du kan også finde svarene via Dansk Svømmeunions vedtægter.

NB: Q&A vil løbende blive opdateret.

Spg. 1) Hvordan foregår afstemning omkring mistillidsvotum?

Generalforsamlingens beslutninger træffes af de tilstedeværende stemmer ved almindeligt flertal jf. § 4.12. Dette gælder fx for personvalg og ved afstemning om mistillidsvotum til bestyrelsen. Det er dirigenten som afgør fremgangsmåden for afstemningen om mistillidsvotum.

Afstemningen kommer i år til at foregå digitalt, da generalforsamlingen afholdes online. Det er dog stadig en anonym afstemning.

• Stemmer flertallet af de stemmeberettigede FOR mistillidsvotum til den siddende bestyrelse, skal alle medlemmer af bestyrelsen forlade deres poster og dermed træde ud af bestyrelsen.
  • Stemmer flertallet af de stemmeberettigede IMOD mistillidsvotum til den siddende bestyrelse, kan alle medlemmer af bestyrelsen blive siddende, pånær de poster, som er på valg i år.

Afstemning om mistillidsvotum kommer forud for valg til bestyrelsen under pkt. 6 på dagsorden.

Afstemning om  valg til bestyrelsen ligger under pkt. 7 på dagsorden. Rækkefølgen for afstemning om personvalg til bestyrelsen foregår i rækkefølgen; først formand, så økonomiansvarlig og så ordinære bestyrelsesmedlemmer.

Spg. 2) Hvad betyder det, hvis de stemmeberettigede stemmer FOR mistillidsvotum til den siddende bestyrelse?

I dette tilfælde skal den nuværende bestyrelse forlade deres poster og dermed træde ud af bestyrelsen.
Dernæst skal der være valg til alle posterne i bestyrelsen – dvs. til formandsposten, den økonomiansvarlige og de 6 ordinære bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsens medlemmer vælges for to år ad gangen efter følgende plan: Lige år vælges formanden og tre bestyrelsesmedlemmer. Ulige år vælges den økonomiansvarlige og tre bestyrelsesmedlemmer jf. § 6.2.
Det betyder, at hvis de stemmeberettigede stemmer FOR mistillidsvotum, skal der vælges en formand og tre medlemmer for 1 år, samt en økonomiansvarlig og tre medlemmer for 2 år.

Medlemmer af den hidtidige bestyrelse, kan – hvis de ønsker det – stille op til valg til den nye bestyrelse. Medlemmerne af den siddende bestyrelse skal – på linje med nytilkomne kandidater – indstilles til valg senest 14 dage før generalforsamlingen jf. § 4.11.

Det forventes af afstemning om mistillidsvotum kommer forud for valg til bestyrelsen.

Spg. 3) Hvad betyder det, hvis de stemmeberettigede stemmer IMOD mistillidsvotum til den siddende bestyrelse?

I dette tilfælde kan den nuværende bestyrelse blive siddende på deres poster, pånær de poster som er på valg i år (2021).

Da den nuværende formand afgår før tur, skal der ved generalforsamlingen 2021 vælges en formand for et år. Derudover skal der vælges en økonomiansvarlig for to år samt tre ordinære medlemmer for to år og et ordinært medlem for et år (da der pt. er en vakant plads i bestyrelsen).
Den nuværende økonomiansvarlige og de to medlemmer, som er på valg, kan alle vælge at stille op tilgenvalg for en ny 2-årig periode.

Spg. 4) Hvem er på valg til Dansk Svømmeunions bestyrelse?

Valg til bestyrelsen i 2021 afhænger af, om de stemmeberettigede til generalforsamlingen stemmer IMOD eller FOR mistillidsvotum.

De stemmeberettigede stemmer IMOD mistillidsvotum:

Hvis de stemmeberettigede stemmer IMOD mistillidsvotum, kan de nuværende bestyrelse blive siddende pånær de poster, som er på valg i år.

Medlemmerne af den siddende bestyrelse skal – på linje med nytilkomne kandidater – indstilles til valg senest 14 dage før generalforsamlingen jf. § 4.11, såfremt de ønsker genvalg.

De stemmeberettigede stemmer FOR mistillidsvotum:

Hvis de stemmeberettigede stemmer FOR mistillidsvotum skal den nuværende bestyrelse forlade deres poster og dermed træde ud af bestyrelsen.
I dette tilfælde er alle poster i bestyrelsen på valg - det vil sige formandsposten, den økonomiansvarlige og 6 ordinære medlemmer.

Det betyder, at såfremt mistillidsvotum stemmes igennem, skal der vælges en formand og tre medlemmer for 1 år, samt en økonomiansvarlig og tre medlemmer for 2 år.

Find en samlet oversigt over hvilke poster, der er på valg til generalforsamlingen i 2021 HER!

Spg. 5) Hvornår skal forslag til personvalg (kandidaturer) senest være unionen i hænde?

Jf. § 4.11: Forslag til personvalg, jævnfør dagsordenens punkt 7, 8 og 9 skal være unionen i hænde senest 14 dage før Generalforsamlingen. I 2021, skal kandidaturer være indsendt senest den 10. april kl.23:59.

Spg. 6) Hvornår ligger forslag til personvalg (kandidaturer) til bestyrelsen klar?

Forslag til personvalg, jf. § 4.11., offentliggøres på unionens hjemmeside kort efter, at fristen for indstilling af kandidater er udløbet.

Du finder en oversigt over de kandidater, der stiller op til valg i 2021 HER!

Spg. 7) Kan alle indstilles som kandidat til Dansk Svømmeunions bestyrelse?

I princippet kan alle personer indstilles til Dansk Svømmeunions bestyrelse, men forslag til personvalg skal fremsættes af bestyrelsens medlemmer, disciplinlederne eller medlemsforeningerne jf. § 4.15.
Det betyder, at du som kandidat skal indstilles af enten bestyrelsens medlemmer, disciplinlederne (for kunstsvømning, livredning, vandpolo eller udspring), eller af en medlemsforening - du kan således ikke indstille dig selv til personvalget.

Spg. 8) Hvordan foregår valgprocessen?

Valgmøde for posterne som økonomiansvarlig og ordinært medlem af bestyrelsen:

Torsdag den 15. april, kl. 19:00 afholdes et online valgmøde, hvor alle kandidater til posterne som medlem eller økonomiansvarlig i bestyrelsen får mulighed for at motivere deres kandidatur samt stå på mål for deres politiske holdninger. Derudover vil der også blive afholdt et valgarrangement fredag den 23. april om aftenen.
Det er de stemmeberettigede, der på generalforsamlingen stemmer om, hvilke medlemmer, som skal vælges ind i bestyrelsen i Dansk Svømmeunion.

Tilmelding til valgmødet for økonomiansvarlig og ordinære bestyrelsesmedlemmer sker HER!

Valgmøde for posterne som øformand for bestyrelsen:

Mandag den 19. april kl. 19:00 afholdes et online valgmøde, hvor alle kandidater til formandsposten får mulighed for at motivere deres kandidatur og stå på mål for deres politiske holdninger. Derudover vil der også blive afholdt et valgarrangement fredag den 23. april om aftenen.

Tilmelding til valgmødet for bestyrelsesformand sker HER!

Tilmelding til valgarrangementet sker HER!

Spg. 9) Hvordan foregår afstemning ved Generalforsamlingen?

Generalforsamlingens beslutninger træffes af de tilstedeværende stemmer ved almindeligt flertal jf. § 4.12. Dette gælder fx for personvalg og ved afstemning om mistillidsvotum til bestyrelsen. Vedtægtsændringer kræver dog kvalificeret flertal (2/3 af de tilstedeværende stemmer) jf. § 4.13.

Alle afstemninger ved dette års generalforsamling kommer til at foregå digitalt, da generalforsamlingen afholdes online. Afstemningen er dog stadig anonym.

Afstemning om  valg til bestyrelsen ligger under pkt. 7 på dagsorden.

Spg. 10) Hvordan foregår generalforsamlingen i 2021?

Grundet COVID-19 situationen er det besluttet at afholde en online generalforsamling via Zoom.

Dansk Svømmeunions vedtægter giver som udgangspunkt ikke mulighed for en digital afvikling af generalforsamlingen, men corona-epidemien gør, at vi befinder os i en helt ekstraordinær situation, hvor det lige nu er usikkert, hvornår der igen må afholdes fysiske generalforsamlinger. Da formand Lars R. Aa. Jørgensen endvidere har valgt at gå af uden for tur, da der er flere ledige bestyrelsesposter samt, at der af 26 medlemsklubber, som har stillet et mistillidsvotum til den siddende bestyrelse, betragtes det som en nødret situation, hvilket gør det muligt at holde den kommende generalforsamling digitalt.

Alle tilmeldte til generalforsamlingen modtager et link til generalforsamlingen ugen op til generalforsamlingen.
Afstemning om valg kommer også til at foregå digitalt, men fortsat anonymt.

Spg. 11) Hvad er dagsorden for generalforsamlingen?

Rammen for dagsorden til generalforsamlingen ser således ud:

2. Dansk Svømmeunions årsberetning

3. Forelæggelse og godkendelse af årsrapport

4. Forelæggelse af årets tema

5. Forelæggelse af budget for det kommende år

6. Behandling af indkomne forslag. Afstemning om mistillidsvotum til bestyrelsen gennemføres under dette punkt.

7. Valg af bestyrelse jf. § 6.2

8. Valg af interne revisorer og suppleanter jf. § 13.1

9. Valg af appeludvalg jf. § 14.1

10.Eventuelt

Endelig dagsorden med bilag sendes ud til alle medlemsklubber senest 28 dage før afviklingen af generalforsamlingen. I 2021 udsendes dagsorden med bilag den 26. marts.

Spg. 12) Hvor mange personer fra hver medlemsforening må deltage på generalforsamlingen?

Da generalforsamlingen kommer til at foregå digitalt, kan der deltage ligeså mange, som er stemmeberettiget fra foreningen ud fra følgende fordeling:

Foreninger med 1 - 199 medlemmer har én stemme.

Foreninger med 200 - 499 har to stemmer.

Foreninger med 500 - 999 har tre stemmer.

Foreninger med 1000 til 1499 har fire stemmer.

Foreninger med 1500 eller flere medlemmer har fem stemmer.

Skoler har én stemme.

Det er vigtigt at tilmelde sig i god tid før generalforsamlingen, så vi kan sikre os, at der bliver sendt et mødelink til alle tilmeldte deltagere i god tid.

Det anbefales derfor, at man tilmelder sig senest den 19. april 2021.

Spg. 13) Hvem har stemmeret på Dansk Svømmeunions generalforsamling?
  • Jf. § 4.2.: Stemmeret på Generalforsamlingen har unionens bestyrelsesmedlemmer og disciplinudvalg med én stemme hver.
    Foreninger med 1 - 199 medlemmer har én stemme.
    Foreninger med 200 - 499 har to stemmer.
    Foreninger med 500 - 999 har tre stemmer.
    Foreninger med 1000 til 1499 har fire stemmer.
    Foreninger med 1500 eller flere medlemmer har fem stemmer.
    Skoler har én stemme.
  • Jf. § 4.3: Stemmeberettigede er kun de foreninger, som har indberettet medlemstallet til DIF indenfor den fastsatte indberetningsfrist, og som ikke er i restance til Unionen.
  • Jf. § 4.4: Ingen foreningsrepræsentant kan afgive stemme for en anden forening.
  • Jf. § 4.5: For at kunne stemme på Generalforsamlingen, skal en repræsentant for foreningen, ved anmodning, kunne dokumentere tilhørsforhold til en forening, som er medlem af Dansk Svømmeunion.

Spg. 14) Hvem har taleret på Dansk Svømmeunions generalforsamling?
  • Jf. § 4.6: Ud over de stemmeberettigede, har personer, der af unionen er ansat, valgt eller udpeget til at varetage en opgave, taleret på Generalforsamlingen.
  • Jf. § 4.7: Bestyrelsen kan invitere personer og organisationer til Generalforsamlingen. Disse har taleret ved Generalforsamlingen.

Spg. 15) Hvordan foregår selve afstemningsproceduren?

Stemmevægt:

Foreningen kan afgive det antal stemmer, som den er berettiget til i henhold til Dansk Svømmeunions vedtægter. Da afstemningen afvikles digitalt, vil vi gerne for simplicitetens skyld, at alle foreninger angiver én repræsentant, som er stemmeberettiget for foreningen, selvom flere repræsentanter deltager ved generalforsamlingen. Den stemmeberettigede foreningsrepræsentant vil få vægtet sin stemme med det antal stemmer, som foreningen har.  Det vil sige, at hvis I har fire stemmer i foreningen, vil repræsentantens stemme kan blive vægtet med 4.

Der skal stemmes om 3 forskellige poster til Dansk Svømmeunions bestyrelsen; formandsposten, den økonomiansvarlige og 4-6 bestyrelsesmedlemmer (afhængig af om mistillidsvotum stemmes igennem).

Afstemning om formandsposten og den økonomiansvarlige:

Foreningen afgiver dens stemme(r) på én af de opstillede kandidater til henholdsvis formandsposten og posten som økonomiansvarlig.
Hvis foreningen har fire stemmer og er repræsenteret ved én foreningsrepræsentant får vedkommende vægtet sin stemme med 4.

Afstemning om medlemmer til bestyrelsen:

Når der skal stemmes om de menige medlemmer til bestyrelsen, kan I som forening afgive en stemme på op til det antal pladser, som er på valg. Såfremt der fx er fire pladser på valg, kan I som forening stemme på 1-4 navne - som I ønsker valgt ind i bestyrelsen - per "stemmeseddel”. Der er således ikke et krav til, at man skal stemme på 4 kandidater, men man kan selv vælge at stemme på 1-4 kandidater.

Vær obs på at afstemningen kommer til at foregå digitalt, så derfor får man ikke udleveret en fysisk stemmeseddel, men princippet er det samme.

Videre herfra:

Læs også: